Motorsportens historia
Olika motorsporter har varit populära i många år och sträcker sig tillbaka till de allra första bensin-drivna bilarna under 1800-talets slut. Den allra första bilracingen inleddes av den franska tidningen Le Petit Journal år 1894, under en period när biltekniken fortfarande var relativt otestad. Det var en tid av experiment och olika ångdrivna tekniker fram tills 1886 när Gottlieb Daimier och Karl Friedrich Benz utvecklade den första bensindrivna bilen. På följande länk kan du läsa mer om Mercedes history De första bilarna såldes till de allra rikaste och ansågs då vara en lyxprodukt, så när den parisiska tidningen höll sin tävling – var det rika baroner, medlemmar av Rothschild-familjen och andra celebriteter som deltog. Till viss del var tävlingen skapad för att ge nöje men även för att öka försäljningen av bilarna. Slutligen korades två bilar som segrare i den ökända tävlingen där en Benz-bil var bland de 5-finalisterna.
De tidiga motorsporterna var som sagt inte helt lika dagens, eftersom de första bilmodellerna inte var särskild sofistikerade. Dessutom var det många som ifrågasatte anständigheten på sporten. Detta gjorde att tävlingarna ofta tog flera dagar och bilarna kunde gå sönder när som helst. Inte heller fanns det någon säkerhet för förarna som oftast var unga och ambitiösa män. Men detta gjorde bara att sporten fortsatte att växa och alltfler började investera i bilracingen.
Fortsättningsvis skulle de olika bilracen bli mer kontrollerade under 1900-talets historia. Drastiska förändringar skulle ändra sporten då man började göra striktare regleringar och utveckla styrelser för de olika loppen. Motorsporterna skulle också genomgå en mer professionell mognad och man började bygga bättre bilar där bilutvecklarna satsade på bra teknik som att hyra komradio vilket gjorde att kommunikationen blev bättre. Idag är sportbilar välutvecklade och bilarna fortsätter bara att utvecklas hela tiden. Mer information om svensk sporthistoria finns på history
Välkända tävlingar under 1900-talet
I slutet av 1920-talet introducerades den prestigefyllda Grand Prix-tävlingen som var tidens höjdpunkt i sporten, eftersom tävlingen tidigare hade varit belägen vid herrgårdar och landsbygden. Unika bilar hade skapats för tävlingen som inkluderade Alfa Romeo och Bugatti, som idag är välkända bilmärken. Men Grand Prix var bara början i bilsportens bilhistoria, då man sedan började introducera tävlingar som Targa Fiorio och Tour de France. Ännu en legendarisk händelse var Monaco Grand Prix, som gjorde sig känd som tävlingen för de rika med en speciell glamour och prestige. Bilracingen tog sporten till en ny värld då man tog sporten till Monte Carlo, med sina smala vägar och tunnlar. Är du ute efter mer historia om formel 1, så finns det mer på history
Det är nog ganska underförstått för de allra flesta att det inte blev så många tävlingar under andra världskriget med det pågående kriget. Men på 1950-talet fortsatte intresset för motorsporten på bland annat Mexikos vägar, när man med Carrera Panamericana gjorde en historisk bilracing – för att bland annat uppmärksamma den nya färdiga motorvägen Panamericana. Tävlingen blev ökänd för de svåra kurvorna, höjden och dess olika faror, vilket gjorde att den sågs som världens farligaste tävling. Sporten har kommit långt sen dess men är lika spännande idag.