Finska rallyt

Racingens värld är alltid väldigt spännande. När snabba bilar gör upp på racingbanorna med sina vrålande motorer och man känner lukten av bränt gummi mot varm asfalt i luften får man en speciell känsla som är svår att beskriva med ord och kanske behöver upplevas på plats. Men all racing sker inte på de klassiska racingbanorna. Minst lika spännande är kanske alla de race som sker ute i vildmarken. I skogarna, utmed bergskammarna eller genom savannerna. När man tävlar mot andra i rally så tävlar man inte endast mot andra förare utan även mot sig själv och mot naturen och den vilda och otämjda terrängen med sina olika gupp och backar, krön och kuperad terräng. Dammet yr och leran sprutar åt många olika håll beroende på i vilken miljö man tävlar och beroende på vädret.

Rallybilarna kör på de olika specialsträckorna i rallytävlingarna världen över som ingår i WRC-mästerskapen (World Rally Championship).

Rally i de tusen sjöarnas land

Ett av de rallymästerskap som kanske är mest klassiskt går av stapeln i Finland varje år. Det finska rallyt har fått ett intressant smeknamn, Finlands Grand Prix. Det beror på att rallyt går väldigt snabbt jämfört med många andra av de rallytävlingar som anordnas. Det finska rallyt började som en finsk, nationell tävling i syfte att ta sig vidare till rallyt i Monte Carlo år 1951. År 1973 blev det finska rallyt en del av WRC. Rallyt fick vid den tidpunkten ett ganska vackert namn, nämligen de tusen sjöarnas rally (1000 lakes rally). Namnet har att göra med att Finland ibland kallas för de tusen sjöarnas land.

Det finska rallyt har ofta vunnits av just finländare. Finska förare har vunnit hela 55 gånger av totalt 67 tillfällen. De som har vunnit flest gånger är de finska förarna Hannu Mikkola och Marcus Grönholm. De båda rallyförarstjärnorna har vunnit det finska rallyt sju gånger var.

Den som själv vill åka och ta sig en titt på rallyt i sommar kan finansiera det genom att ta ett lån, och ettsnabb lån kan även vara smidigt och göra att man hinner boka hotell i Helsingfors om man är ute i sista minuten.

Fartfyllt med få utrymmen för misstag

År 2016 visade det sig att det finska rallyt faktiskt verkligen gick väldigt fort. Hela 126,62 kilometer i timmen var genomsnittshastigheten när föraren Kris Meeke vann hela mästerskapet. Det var alltså en bit över högsta tillåtna hastighet på våra svenska motorvägar, men på smala finska snabba grusvägar, för att placera det hela i perspektiv och ge en referens.

Det snabba rallyt i kombination med många krön som följs av kurvor gör rallyt till en riktig utmaning för kartläsare. Deras instruktioner behöver vara precisa eftersom förarna blir mer beroende av kartläsarnas instruktioner. Och gör man ett misstag blir det svårt att ta igen tiden just för att rallyt går så snabbt.