Dragracingbil

I denna typ av race använder man sig av världens troligen snabbaste bilar och de driv ofta av V8-motorer som baserats på HEMI-motorer från Chrysler. Dessa motorer är kompressorbestyckade och använder ett bränsle som består av max 90 % nitrometan, och resten är metanol. Under ett enda lopp kan bilen använda närmare 45 liter bränsle. Upp till 8 500 hästkrafter kan utvecklas

i motorn och de kan ha ett vridmoment på hela 8 135 Nm. Bilen har en hög effekt och det leder till att motorns komponenter används och slits kraftigt. Det innebär att motorerna måste byggas om helt mellan varje lopp som ska köras. Det finns ingen traditionell kylning i dessa motorer och detta bidrar till att motorn ansträngs än mer men eftersom att loppen bara varar några sekunder orsakar värmen ofta ingen bestående skada.

Dessa bilar har ett avgasutblås som alltid riktas uppåt. Detta krävs för att fordonet ska vara kvar på marken och tryckas ner. Dessutom ökar trycket på bilens bakdäck, och detta med närmare 500 kilo. Om inte avgasutblåset varit riktat såhär hade bilen inte kunnat vara stabil nog att köra, och det hade lett till mycket olyckor. Det finns också en spoiler bakom bilen och denna leder också till att bilen trycks ner mot marken. Om farten är runt 500 kilometer i timmen blir marktrycket så kraftigt som 6 000 kilo.

När det gäller bilens växlar finns bara två lägen, bakåt samt framåt. När bilen accelererar framåt kommer dess bakdäck dock att bli högre och smalare. De är från början cirka 44 centimeter breda men med accelerationen kan de bli upp mot 20 centimeter smalare. Detta medför att den effektiva utväxlingen förändras mycket positivt. En bra bil för drag racing har också en koppling som består av flera plattor. När hastigheten ökar kommer hela kopplingen att stramas åt. Om röken blir svart betyder det att kopplingen är helt bränd och måste bytas ut.

steady-blogging